GEOPOR (GEOFOAM)

GEOPOR (GEOFOAM)

EPS (Genleştirilmiş Polistiren) petrolden elde edilen, köpük halinde, termoplastik, kapalı gözenekli, ısı yalıtım değeri çok yüksek ve tipik olarak beyaz renkli bir malzemedir. Kapalı hücre yapısı sayesinde hafif, rijit ve bünyesine su alması çok azdır, EPS'in bünyesinde 1 m3 içerisinde yaklaşık 3-6 milyar küçücük kapalı gözenekli hücreler içinde durgun hava hapsolmuş vaziyettedir.

Malzemenin % 98'i hareketsiz ve kuru havadır, bu sayede geleneksel dolgu malzemelerinin yaklaşık olarak %1 ağırlığındadır, EPS'in inşaat mühendisliğinde hafif dolgu malzemesi olarak kullanılması ise GEOFOAM olarak adlandırılır, Geofoam 1960'Iardan bu yana ilk olarak İskandinav ülkelerinde, daha sonra Batı Avrupa, Japonya ve Amerika başta olmak üzere tüm dünyada alternatif bir hafif dolgu malzemesi olarak inşaat mühendisliğinin çok farklı kullanım alanlarında kendisine yer bulmuştur.

Geleneksel dolgu malzemelerine göre en belirgin üstün teknik özellikleri ise hafifliği, yüksek mukavemet/ yoğunluk oranına sahip olması, çok kolay şekil verilebilmesi, boyutsal kararlılığı, su emme oranının çok düşük olması, çevresel etkenlere dayanıklılığı, ekonomik ve çok hızlı bir uygulama yapısına sahip olmasıdır. Geofoam uygulandığı yerdeki yapının altındaki zemin katmanlarına gelen basıncı oldukça azaltarak buraya daha az yük gelmesini sağlamakta ve bu sayede, oturmaları azaltmakta, taşıma ve eğim dezavantajlarına karşı stabiliteyi geliştirmektedir.

Hafiflik: Hafif olmakla birlikte yüksek basma dayanımına sahiptir, özellikleri yoğunluğuna bağlı olarak istenen yönde değiştirilebilir, Geoteknik mühendisliğinde kullanılan hafif dolgu malzemeleri arasında en yüksek mukavemet/yoğunluk oranına sahip malzemedir. Ürünün tipine göre değişiklik gösterse de çıplak olarak yaklaşık 1,5 ile 6 ton/m2 yüke dayanabilmektedir (%2 deformasyonda), bu dayanım üzerlerinde kullanılan yük dağıtma platformları ile çok daha yüksek mertebelere çıkabilmektedir.

Dayanım: Geofoam 1.5-6.0 ton/m2 aralığında dayanıma sahiptir, bu değer ise ortalama 4-5 katlı bir yapının yüküne eşittir. Tipik bir yol-tren yolu yükü ise yaklaşık 0.5-1.5 ton/m2 aralığında olduğu düşünülürse yol dolguları için çok ideal bir dayanımdadır.

Hızlı: Çalışılması, şekil verilmesi, taşınması montajı ve uygulanması çok kolay ve hızlıdır.

Ekonomik: Geleneksel zemin ıslah metotlarına göre hem ilk yatırım maliyeti olarak hem de toplam proje maliyeti açısından daha ekonomiktir.

Çevreci: Kapalı hücrelere sahiptir, kimyasal ve biyolojik tepkimeye girmez, mikroorganizmalar için bir besin maddesi değildir, küflenmez, çürümez, kokmaz. Çevreye zararsız ve geri dönüşümlü bir üründür

Uzun Ömürlü: Kapalı gözenekli hücre yapısı sebebi İle bünyesine çok az su, nem alır. Çevresel etkenlere ve donma-çözülme döngülerine karşı dayanıklıdır, bu sebeple çok uzun ömürlüdür.

Bakım: Geleneksel yöntemlere göre yol bakım maliyeti çok daha azdır. Donma çözünme ile davranışı değişmez. 

Hava Şartlarından Etkilenmez: 40 yılı aşkın süredir dünyanın çok farklı iklim koşullarına sahip yelerinde kullanılmakta ve uzun süreli performans kayıtlarına sahip bir malzemedir.


GEOFOAM’UN UYGULAMALARI VE YAYGIN KULLANIM ALANLARI

·     Zayıf zemin üzerine yol inşaası

·     Yol genişletme

·     Köprü yol yaklaşım dolguları

·     Gömülü yapılar, menfezler ve boru hatları

·     Dayanma (istinat) yapılarında şev dolgusu

·     Çevre düzenleme ve peyzaj uygulamaları

·     Kör kalıp olarak kullanımı

·     Tren rayları dolgusu